مقالات

واردات نخود به ایران

چرا با تولید بالای نخود، شاهد واردات نخود به ایران هستیم؟

نخود یکی از محصولات با کیفیت و پرطرفدار کشاورزی است که بازار واردات و صادرات آن در دنیا پر رونق است زیرا یکی از حبوبات محبوب و پرمصرف در جهان است.

در بازار ایران خرید و فروش عمده و خرده نخود ایرانی و خارجی انجام می شود. نخود در کشورهای زیادی تولید می شود . نخود این کشورها در سایزها و کیفیت های متفاوتی تولید می شود. در این مقاله می خواهیم بدانیم چرا واردات نخود به ایران انجام می گیرد. واردات نخود

کشورهای زیر به ترتیب معمولا برترین تولید کننده های نخود در دنیا هستند؛
– هند
– استرالیا
– میانمار
– ترکیه
– اتیوپی
– روسیه
– ایران
– مکزیک
– آمریکا (ایالات متحده)
– کانادا
– تانزانیا

کشور ایران نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده نخود شناخته میشود. بین 40 تا 60 درصد نخود تولیدی ایران در استان کرمانشاه تولید و عرضه می شود. نخود کرمانشاه به دلیل کیفیت بالا از لحاظ ظاهر و پزا بودن طرفدارن خاص خود را دارد.

با اینکه سالانه میزان نخود مصرفی مازاد بر نیاز کشور، تولید می شود؛ اما شاهد واردات نخود از کشورهای دیگر هستیم.

 از جمله از کشورهای روسیه – اتیوپی –  آرژانتین- ترکیه و آمریکا نخود به ایران وارد می شود.

عموما کشورها برای تأمین و کنترل بازار به واردات نخود یا صادرات آن می پردازند. مهمترین علت برای واردات نخود این است که نخود تولید شده در هر کشور نمی تواند نیازهای بازار مصرف را تأمین کند، در نتیجه قیمتها نیز افزایش پیدا می کند. ایران نیز به منظور تأمین نیاز داخلی به نخود و تعدیل قیمت ها به واردات نخود از کشورهایی مانند روسیه و آرژانتین می پردازد. البته بیشتر حجم نخود وارداتی ایران نخود سیاه بوده است که برای تولید لپه از آن استفاده می شود .

باید به این نکته توجه کرد که به دلیل کیفیت بالای نخود ایرانی و به ویژه نخود کرمانشاه و صادرات آن؛ قیمت نخود کرمانشاه بالاتر از قیمت نخود وارداتی است.

از دیگر دلایل بالاتر بودن قیمت نخود ایرانی بالاتر بودن هرینه کاشت داشت و برداشت است. همین مساله باعث واردات نخود به ایران می شود. البته نخود وارداتی از کیفیت پایین تری برخوردار است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − هفت =