مقالات

نخود برای بدنسازی

 نخود برای بدنسازی یکی از مغذی ترین غذاها است. حاوی پروتئین بالایی است و برای عموم ورزشکاران بسیار مفید است.

در ترتیب مهم ترین منابع گیاهی برای تأمین پروتئین برای بدنسازی نخود اولین گزینه است.

پروتئینی که در نخود وجود دارد تمام 9 اسید آمینه ضروری مورد نیاز بدن را داراست.

امروزه پروتئین نخود به دلایل بسیاری از جمله کیفیت بالایی که نسبت به سایر پروتئین های گیاهی دارد؛همچنین قیمت پایین نخود و تولید نسبتا فراوان، توجهات زیادی را به خود جلب نموده است. خصوصا ورزشکارانی که گرایش به رژیم غذایی گیاهخواری دارند.

این دانه های پروتئینی گیاهی همچنین بسیار سالم است و دارای ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و پروتئین هستند. این ویژگی ها ی نخود به مدیریت و کنترل وزن، تنظیم قند خون و سلامت مغز کمک می کند . این محصول همچنین ریسک ابتلا به بیماری های مزمن مانند: بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهد.

شما می‌توانید با مصرف منابع پروتئین گیاهی همراه با تمرینات بدنسازی عضله‌سازی داشته باشید. بهترین منبع پودر گیاهی نخود است که کربوهیدرات آن جدا شده و تقریبا پروتئین خالص است. 

بدنسازی و پروتئین گیاهای

 

تفاوت پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی

تقریبا ۲۰ درصد بدن انسان از پروتئین تشکیل شده است. اما به دلیل اینکه پروتئین در بدن انسان ذخیره نمی شود، باید هر روز در رژیم غذایی خود به اندازه کافی پروتئین داشته باشیم. اما پروتئین را از کدام منابع غذایی بگیریم؟ ما می‌توانیم پروتئین را هم از منابع غذایی گیاهی و هم از منابع غذایی حیوانی دریافت کنیم. اما این دو منبع چه تفاوتی باهم دارند و کدام بهتر است؟ در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

همه پروتئین‌ها از اسیدهای آمینه تشکیل شده‌اند؛ و مشخصات اسید آمینه پروتئین‌های گیاهی و حیوانی متفاوت است. و این تفاوت اسید آمینه باعث تفاوت بین این دو نوع پروتئین می‌شود.

 

خواص پروتئین گیاهی

رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین گیاهی، مزایای زیادی دارد و مصرف آن برای سلامتی همگان توصیه می‌شود. مطالعات علمی نشان می‌دهد که گیاه‌خواران کمتر دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند و در مقایسه با گوشت‌خواران، معمولا دارای کلسترول و فشار خون پایین‌تری هستند.

در رژیم گیاه خواری؛ خطر سکته مغزی، سرطان و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی نسبت‌ به افراد گوشت خوار بسیار کمتر است.

چند مزیت دیگر رژیم غذایی گیاهخواری برای همه به ویژه بدنسازان و ورزشکاران:

  • کاهش ریسک بیماری قلبی
  • کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲
  • پیشگیری از چاقی و اضافه وزن

امیدوارم در این مقاله به اندازه کافی در مورد فواید پروتئین گیاهی به ویژه نخود برای بدنسازی توضیح داده باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + یازده =