مقالات

ویژگی های محصولات کشاورزی ارگانیک

 محصولات کشاورزی ارگانیک دارای ویژگی هایی هستند که در این مقاله آنها را مرور می کنیم.

محصولات کشاورزی ارگانیک

محصولات کشاورزی ارگانیک

در جهان و به ویژه در کشورهای توسعه یافته، کشاورزی ارگانیک و تولید محصولات ارگانیک مورد توجه مصرف کنندگان و تولید کنندگان قرار گرفته است. دلیل این امر سالم و طبیعی بودن این محصولات است.

در واقع محصول ارگانیک به محصولی اطلاق می‌شود که هم منشأ آن کاملاً طبیعی باشد. هم اینکه در فرایند تولید آن از هیچ گونه ماده شیمیایی یا فرآیندی که باعث تغییر در ماهیت طبیعی مواد تشکیل دهنده می‌شود، استفاده نشود.

 همچنین محصولات ارگانیک به محصولات کشاورزی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات و محصولات لبنی اطلاق می شود که کاملا طبیعی پرورش داده می شوند.

در مزرعه محصولات ارگانیک، در هنگام  مهیا سازی زمین کشاورزی (کاشت)، در هنگام رویش گیاه (داشت) و در محصول تولید شده (برداشت)  از مواد شیمیایی مصنوعی مانند علف‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها، داروهای سمی و… نباید استفاده کنیم.

 برای تولید محصولات طبیعی و ارگانیک از کودهای ترکیباتی که پایه آن ها مواد آلی است به جای کود های شیمیایی استفاده می شود. کود بر پایه مواد آلی  شامل پودر استخوان، پودر ماهی، کود مرغی و کود دامی می باشد.

در نتیجه ی این فرایند تولید، محصولات غذایی ارگانیک به طور روزافزون محبوبیت پیدا می کنند. زیرا گروه بیشتری از مردم می خواهند از خواص محصولات ارگانیک استفاده کنند.

با توجه به ویژگی های محصولات  کشاورزی ارگانیک اعتقاد عمومی مردم این است که مواد غذای ارگانیک در مقایسه با غذای معمولی که در تولید آن که سموم و آفت کش ها و کودهای شیمیایی استفاده می شود، سالم تر است. و دلیل اصلی افزایش تقاضای آن در دهه ی اخیر نیز همین امر است است.

بنابراین امروزه  انتخاب مواد غذایی ارگانیک  به دنبال تحقق نیازهای سلامت فردی، روندی رو به رشد است. با این وجود، دست یابی به پژوهشهای دقیق در مورد غذاهای ارگانیک همیشه گیج کننده بوده است. زیرا مردم دیدگاه های گوناگونی در مورد فواید آن  محصولات دارند.

تولید ارگانیک یک سیستم تولید جامع است که عدم استفاده از نهاده های شیمیایی (سم و کود) تنها یکی از فاکتورهای الزامی در روند تولید است.

اساسی ترین اصول آن، حفظ و همگامی با محیط زیست، احترام به قوانین طبیعت و بهره‌جویی معقول و منصفانه از منابع طبیعی (آب، خاک، گیاه و…) موجود می باشد. زیرا حفظ و نگهداری این نعمت های خدادادی برای نسل های آتی بسیار مهم است.

استاندارد ملی ارگانیک ایران (INSO-۱۱۰۰۰) تمامی مراحل را از ابتدای تولید، حمل و نقل تا فروش را در بر می گیرد.

نظارت شرکت های معتبر و داراری صلاحیت بازرسی و گواهی، مهر تاییدی بر انطباق روش‌ها و روند تولید با این استاندارد و سایر استانداردهای مربوطه می باشد.

 

در کشاورزی رایج و غیر ارگانیک به دلیل استفاده از بیش از ۳۰۰ نوع از مواد شیمیایی خطرناک، نظیر آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و کودهای شیمیایی، محصولات تولیدی دارای مضراتی هستند. که پس از مصرف و ورود به بدن باعث مشکلات زیادی همچون سرطان زایی، کاهش کارآیی سیستم ایمنی بدن، بروز نقص های مادرزادی، ناباروری و کاهش باروری و… می‌شود.

همچنین در کشاورزی رایج کشاورزان برای افزایش رشد گیاهان از انواع  کودهای شیمیایی کمک می گیرند. که برای خاک مضر هستند. و گیاه و میوه تولیدی را دچار آلودگی و ناسالم می کنند. خاک ناسالم در اثر کود های شیمیایی و سموم؛ کشاورزی برای نسلهای بعدی را دچار مشکل می کند.

متاسفانه بیش از ۸۰ درصد محصولات ارگانیک کشور ایران صادر می شود. و تنها ۲۰ درصد از این محصولات در داخل کشور  به مصرف می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 1 =